Wat gebeurt er als we slapen?

Slapen is één van de meest complexe processen die er in ons lichaam plaatsvinden.

Als we goed slapen, worden we fris en alert wakker, klaar voor de dag die gaat komen. Slaap je minder goed, dan weet je het eigenlijk al: je voelt je een stuk minder lekker en je hebt het gevoel dat je de dag niet écht goed aan kan.

Slaap bepaalt hoe we eruit zien, hoe we ons voelen en hoe onze prestaties zullen zijn. Slaap is dus voor een groot gedeelte de bepalende factor in de kwaliteit van ons leven.

Slaapkwaliteit

Wil je het beste uit je slaap halen, dan zijn de hoeveelheid uren dat je slaapt en hoe goed je slaapt, erg belangrijk. Voor 65% van de volwassenen is zeven tot acht uur slaap voldoende. Sommige mensen hebben minder slaap nodig dan anderen. Dat komt doordat ze een grotere “slaapefficiëntie” hebben. Dat wil zeggen dat ze ’s nachts minder tijd “verspillen” aan slaapfasen die minder belangrijk zijn. Heb je enig idee hoe jouw slaapkwaliteit eruit ziet?

Slaapcyclus en slaapfasen

Tijdens het slapen zijn er verschillende fasen, de slaapcyclus. De eerste fase is een soort sluimerfase, hierin kan je nog gemakkelijk wakker worden. Soms kan je het gevoel hebben dat je valt of dat je spieren ineens samentrekken. Dat gevoel ken je vast wel, je wordt dan ook wel eens heel even wakker!

De tweede fase is de lichte slaapfase. Je hartslag gaat naar beneden en je spieren ontspannen, ook je lichaamstemperatuur daalt wat. Tijdens deze fase bereidt je lijf zich verder voor op de diepere slaapfasen die gaan komen. Tenminste, als je slaapcyclus in orde is!

In fase drie dalen je ademhaling en hartslag tot het laagste niveau. Je bevindt je in de diepe-slaap-fase. Het is nu ook veel moeilijker om wakker te worden. Word je wel wakker, dan kan je je draaierig en duizelig voelen. Gelukkig hebben de meeste mensen hier geen last van en slapen ze rustig verder, richting de vierde fase.

De vierde fase, de REM slaap, wordt ook wel de droomslaap genoemd. Je hartslag, ademhaling en snelle oogbewegingen (Rapid Eye Movement) nemen toe en je hersenen worden actiever. Alles wat je de afgelopen dag hebt gedaan en hebt geleerd, wordt nu verwerkt. De vierde fase geeft je geheugen en je serotine-level (gelukshormoon) een boost.

Deze hele slaapcyclus duurt ongeveer 90 minuten. Voor een goede nachtrust en om fris te ontwaken, moeten we ’s nachts allemaal 4 of 5 keer zo’n slaapcyclus doorlopen.

Maar wat als….

Hoe zit dat nu met de mensen die minder slaap nodig lijken te hebben? Deze mensen doorlopen eigenlijk de eerste twee fasen veel sneller. Waar de meeste mensen nog wat langer wakker liggen of af en toe wakker worden, stomen deze mensen door naar die fasen van slaap die de meeste kwaliteit hebben, de diepe slaap en de REM (droom)slaap.

Slechte slaapcyclus?

Slaap jij slecht, of kan je maar niet in slaap komen? Wellicht is jouw slaapcyclus niet helemaal op orde. Praat eens met een arts, lees ons artikel over slaapproblemen alsmede dit artikel over de werking van Melatonine.

 

Melatonine bestellen? Klik dan hier.